Nordic Training Gear 4 min läsning

Har du någonsin lagt märke till den lilla dansrörelsen och korta paus som folk gör när de ska lyfta tungt? Nästa gång du är på gymmet eller tittar på en strongmantävling kommer du att märka de dinglande banden runt personens handled.

När de tar tag i skivstången kommer de först att justera och böja dragremmarna runt skivstången och säkra deras grepp. Plötsligt lyfter de den massiva vikten utan problem. Så, vad exakt gör dessa dragremmar för dig och varför ska du bry dig om dem?

Vad är dragremmar?
Dragremmar kan vara förvirrande att använda i början, speciellt om du aldrig har använt dem förut. Inte bara kan dragremmar vara förvirrande, utan de kan bäras felaktigt av misstag, vilket gör att du inte får de avsedda fördelarna med att bära dem i första hand.

Fortsätt läsa och/eller se videon i det här inlägget för att lära dig hur du använder våra dragremmar på rätt sätt.

Dragremmar är gjorda av kraftig bomull, nylon eller läder och har en mängd olika användningsområden. Den vanligaste användningen av dragremmar är för tunga lyft som marklyft eller andra dragövningar..

Dragremmar är designade för att ge dig bättre greppkontroll vid tyngre repetitioner.

Våra dragremmar, lifting straps i nylon eller bomull är universala dragremmar som kan användas av såväl nybörjare som avancerade lyftare för en mängd olika övningar. Vissa övningar du kan använda dragremmar till är marklyft, stångrodd, latsdrag, shrugs och mer.

Lifting Straps

Finns det olika typer av dragremmar?
Det är viktigt att skilja på vilka typer av dragremmar som finns tillgängliga. Några alternativ är Lifiting Straps, Figure 8 Lifting Straps, Lifting Grip och Olympic Lifting Straps. Varje typ av dragrem tjänar sitt avsedda syfte och har sina fördelar.

Hur skiljer sig dragremmar från handledslindor?
När du letar efter rätt par dragremmar kan du stöta på handledslindor. Även om de kan se likadana ut, tjänar de ett helt annat syfte. Handledslindor är tjockare och ger mer stöd till handlederna, vilket ger dig stabilitet för pressövningar, så som bänkpress och hantelpress.

Under vissa pressövningar kan handleden uppleva överdriven belastning vilket kan resultera i skador och misslyckade lyft.

Varför ska jag använda dragremmar?
Låt oss komma in på fördelarna med att ha och använda dragremmar. Enkelt uttryckt, om du letar efter styrka och massa, överväg att äga ett par dragremmar. Fördelen nummer ett med att använda dragremmar när du lyfter är att de låter dig trötta ut muskeln du fokuserar på, utan att tappa greppet. Så om du pressar dig själv men ibland känner att ditt grepp glider, använd då dragremmar.

Vid vilka övningar kan man använda dragremmar?
Om du vill öka din muskelmassa och förbättra din styrka i övre delen av ryggen, trapezius och baksida ben bör du göra övningar som marklyft, shrugs, hantel- eller skivstångsrodd eller kronlyft. Att använda dragremmar under dessa träningspass (på dina tyngsta repetitioner) hjälper dig att öka styrka och massa.

Hur man förbereder dragremmar
Det är inte mycket komplexitet när man sätter på sig dragremmar, men för att göra det korrekt, här är tre enkla steg. För att ta på dig dina dragremmar och använda dem vill du:

  1. Skjut ena änden av den långa remmen genom ögleöppningen som om du gör en cirkel.
  2. Öppna händerna med handflatorna uppåt och skjut öglan över och på handleden
  3. Se till att änden av varje rem är riktad i tummens riktning


Hur man använder dragremmar
När du har lagt dragremmarna runt handlederna är du redo att börja använda dem. Vi har gjort en snabb video nedan som visar hur du fäster dina dragremmar ordentligt på skivstången. För att sammanfatta videon och börja använda dina dragremmar:

  1. Välj ena änden av remmen med en hand och placera den på stången.
  2. Linda överflödigt material i en vridande rörelse runt stången
  3. Du kan låta överflödigt material hänga efter en rotation runt skivstången
  4. För att dra åt, rulla remmen så att den sitter tätt på skivstången


Saker att komma ihåg när du använder dragremmar
Du kommer att vilja se till att du fäster dragremmarna rätt och lindar dom hårt runt skivstången. Detta för att hålla handleden och handen tätt mot skivstången. Ett av de vanligaste felen folk gör är att de lindar dragremmarna för löst, vilket inte ger det stöd och grepp du letar efter. Att linda dragremmar för löst kan faktiskt skada din hand/handled.

Efter lite tid och användning kommer du att märka fördelarna med att isolera dina muskler med dina dragremmar under dragövningar. Vissa förändringar du kanske märker inkluderar mindre stress på dina händer och handleder, såväl som dina underarmar och biceps.

Sammanfattning av dragremmar
Oavsett om du använder handledslindor för närvarande eller funderar på att börja, finns det definitivt några stora fördelar. Som med allt annat, använd dragremmar med måtta och lita inte på dem enbart för alla dina tunga lyft. De är designade för att hjälpa dig med de tuffaste lyften och kan vara ett utmärkt verktyg för att bli större och starkare.

Vi på Nordic Training Gear tillverkar slitstarka dragremmar gjorda i bomull med neopren vaddering för att förhindra obehag men även i nylon för en tunnare känsla. De är designade för användning i styrkelyft, bodybuilding, crossfit och tyngdlyftning. Om du letar efter kvalitetsremmar, prova dem.

Nordic Training Gear
Nordic Training Gear



Också i Artiklar

Varför ska man använda lindor?
Varför ska man använda lindor?

Nordic Training Gear 2 min läsning

Figure 8 Lifitng Straps - Nordic Training Gear
Vad är Figure 8 Lifting Straps?

Nordic Training Gear 1 min läsning

Hook Belt
Hur och varför man använder hook belt

Nordic Training Gear 3 min läsning

x
x