Ont i handleden vid belastning

Nordic Training Gear 4 min lÀsning

Ont i handleden Àr en vanligt förekommande skada som kan drabba mÀnniskor i alla Äldrar. Det kan orsakas av olika anledningar, inklusive överbelastning, felaktig teknik och skador. Om du har ont i handleden vid belastning, kan det vara svÄrt att utföra vardagliga aktiviteter och trÀningar.

Vad Àr wrist wraps?

Wrist wraps Àr en typ av stödprodukt som anvÀnds för att ge stöd och stabilitet Ät handleden. De Àr oftast gjorda av ett elastiskt material och har en kardborre som hÄller dem pÄ plats. Wrist wraps kan hjÀlpa till att lindra smÀrta och stödja handleden vid belastning.

Orsaker till ont i handleden vid belastning

En av de frĂ€msta orsakerna till ont i handleden vid belastning Ă€r överbelastning. Detta kan intrĂ€ffa nĂ€r du utför samma rörelse över och över igen, sĂ„som att lyfta vikter eller spela en racketsport. Överbelastning kan ocksĂ„ uppstĂ„ nĂ€r du anvĂ€nder en felaktig teknik eller form nĂ€r du trĂ€nar.

Hur wrist wraps kan hjÀlpa mot ont i handleden vid belastning

Wrist wraps kan hjÀlpa till att förebygga överbelastning genom att ge stöd och stabilitet Ät handleden. De kan ocksÄ minska pÄfrestningen pÄ handleden och ge en bÀttre teknik och form nÀr du trÀnar.

SÄ hÀr anvÀnder du wrist wraps

Det finns olika sÀtt att anvÀnda wrist wraps för att lindra smÀrta och stödja handleden vid belastning. Du kan bÀra dem under trÀning för att ge stöd och stabilitet Ät handleden, eller du kan anvÀnda dem för att lindra smÀrta efter en trÀningspass.

Ont i handleden vid belastning

Olika typer av wrist wraps

Det finns ocksÄ olika sorters wrist wraps att vÀlja mellan, sÄ det Àr viktigt att du vÀljer den som passar dina behov bÀst. Vissa wrist wraps Àr mer elastiska Àn andra, vilket kan vara bra om du vill ha mer rörlighet och flexibilitet. Andra wrist wraps Àr hÄrdare och ger mer stöd, vilket kan vara bra om du har ont i handleden och behöver extra stöd.

NÀr ska du inte anvÀnda wrist wraps?

Det Àr viktigt att du inte anvÀnder wrist wraps för att dölja smÀrta eller skador. Om du har ont i handleden vid belastning och inte fÄr lindring efter att ha anvÀnt wrist wraps, bör du rÄdfrÄga en lÀkare eller en fysioterapeut. De kan hjÀlpa dig att identifiera orsaken till smÀrtan och ge rÄd om hur du ska hantera den pÄ bÀsta sÀtt.

Andra ÄtgÀrder för att lindra ont i handleden vid belastning

Förutom att anvÀnda wrist wraps, finns det mÄnga andra ÄtgÀrder du kan vidta för att lindra ont i handleden vid belastning:
  • AnvĂ€nd rĂ€tt teknik och form nĂ€r du trĂ€nar: Det Ă€r viktigt att du anvĂ€nder rĂ€tt teknik och form nĂ€r du trĂ€nar, speciellt nĂ€r du utför övningar som belastar handleden. Om du har en felaktig teknik eller form, kan det öka risken för överbelastning och skador.
  • Vila: Vila Ă€r viktigt för att lindra sont i handleden vid belastning. Om du har ont i handleden, bör du vila och undvika aktiviteter som kan öka smĂ€rtan. Du kan ocksĂ„ vĂ€lja att göra övningar som belastar handleden mindre, sĂ„som att anvĂ€nda lĂ€ttare vikter eller att vila handleden mellan set.
  • Stretcha: Stretching kan hjĂ€lpa till att lösa upp spĂ€nningar och förbĂ€ttra rörligheten i handleden. Du kan göra specifika stretchingövningar för handleden, eller du kan inkludera handledsstretching som en del av din övriga stretchingrutin.
  • Massera: Massage kan hjĂ€lpa till att lösa upp spĂ€nningar och lindra smĂ€rta i handleden. Du kan anvĂ€nda massageolja eller -krĂ€m och massera handleden med cirkulĂ€ra rörelser. Du kan ocksĂ„ vĂ€lja att besöka en massör eller fysioterapeut för professionell massage.
  • AnvĂ€nd is: Is kan hjĂ€lpa till att lindra smĂ€rta och inflammation i handleden. Du kan anvĂ€nda en ispĂ„se eller en iskudde och lĂ€gga den pĂ„ handleden i cirka 15-20 minuter, ett par gĂ„nger per dag.
  • AnvĂ€nd vĂ€rme: VĂ€rme kan hjĂ€lpa till att lindra spĂ€nningar och öka blodcirkulationen i handleden. Du kan anvĂ€nda en vĂ€rmepanna eller en vĂ€rmekudde och lĂ€gga den pĂ„ handleden i cirka 15-20 minuter, ett par gĂ„nger per dag.
  • Ta medicin: Ibland kan smĂ€rtlindrande medicin hjĂ€lpa till att lindra smĂ€rta i handleden. Du kan prata med en lĂ€kare om vilken typ av medicin som kan vara lĂ€mplig för dig.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis Àr wrist wraps ett bra verktyg för att lindra smÀrta och stödja handleden vid belastning. De kan hjÀlpa till att förebygga överbelastning och minskar pÄfrestningen pÄ handleden. Det finns olika sorter av wrist wraps att vÀlja mellan, sÄ det Àr viktigt att du vÀljer den som passar dina behov bÀst.

Det Àr ocksÄ viktigt att du inte anvÀnder wrist wraps för att dölja smÀrta eller skador. Om du har ont i handleden vid belastning och inte fÄr lindring efter att ha anvÀnt wrist wraps, bör du rÄdfrÄga en lÀkare eller en fysioterapeut. De kan hjÀlpa dig att identifiera orsaken till smÀrtan och ge rÄd om hur du ska hantera den pÄ bÀsta sÀtt.

Att anvĂ€nda wrist wraps kan vara en bra idĂ© om du har ont i handleden vid belastning och vill lindra smĂ€rta och stödja handleden. Men det Ă€r ocksĂ„ viktigt att du inte bara förlitar dig pĂ„ wrist wraps för att lösa dina problem. Övriga Ă„tgĂ€rder, som att anvĂ€nda rĂ€tt teknik och form nĂ€r du trĂ€nar och vila nĂ€r du behöver, Ă€r ocksĂ„ viktigt för att förebygga och lindra smĂ€rta i handleden.

I slutÀndan handlar det om att hitta en balans mellan att ge handleden det stöd den behöver och att inte överbelasta den. Med hjÀlp av wrist wraps och andra ÄtgÀrder kan du lindra ont i handleden vid belastning och fortsÀtta att trÀna och utföra dagliga aktiviteter utan problem. Du hittar wrist wraps i flera olika lÀngder och flexibiliteter hos oss hÀr.
Nordic Training Gear
Max Andrén
Skribent & DelÀgare

Max Andrén Àr skribent och delÀgare för Nordic Training Gear
Han har en stor passion för gymtrÀning och trÀningstillbehör



OcksÄ i Artiklar

Hur gör man raka marklyft? | NTGear.se
Hur gör man raka marklyft?

Nordic Training Gear 2 min lÀsning

LĂ€s Mer
Mixat grepp vid marklyft | NTGear.se
Mixat grepp vid marklyft

Nordic Training Gear 2 min lÀsning

LĂ€s Mer
Varför har man bÀlte vid marklyft? | NTGear.se
Varför har man bÀlte vid marklyft?

Nordic Training Gear 2 min lÀsning

LĂ€s Mer

Dina bonusar

X
300 kr kvar
Om du handlar för totalt kr eller mer kan du vÀlja
Eftersom du handlar för mer Àn kr, kan du vÀlja
Shaker, 700 ml
300 kr kvar
Om du handlar för totalt kr eller mer kan du vÀlja
Eftersom du handlar för mer Àn kr, kan du vÀlja
Luktsalt V.1
300 kr kvar
Om du handlar för totalt kr eller mer kan du vÀlja
Eftersom du handlar för mer Àn kr, kan du vÀlja
T-Shirt
Storlek